Bejgli, karácsonyfa, közös társasjátékozás, szilveszteri összejövetel… úristen, mindjárt itt a matekfelvételi! Hamarosan eljön ugyanis a központi felvételi ideje, mely nem hagy pihenni egy nyolcadikost sem igazán a téli szünetben. Vannak, akik még csak most kapnak észbe, hogy alig több, mint egy hónap választja el őket az első komolyabb megmérettetéstől, vannak akik már régóta készülgetnek. Vajon elég lesz a laza tanulás az összes feladattípushoz?Van néhány tanácsunk, hogyan lehet a felkészülés hatékony. Így marad majd idő a karácsonyi szünetben a pihenésre is.
Tudtad, hogy összesen 17 feladattípus van, melyek közül 10-et választanak ki minden évben a központi felvételi során? Pontosan ezért gondoljuk, hogy nem elég az utóbbi pár év matek felvételi feladatsorait átnézni a tanulás során. Sokkal jobb tanulási metódusok is vannak, melyekkel akár a “későn ébredők” is behozhatják a lemaradást.
Tudásfelmérés – mindennek az alapja
Mérd fel gyermeked tudását! Ahhoz, hogy tudd, miben van elmaradása, mi az amiben erős, érdemes egy ellenőrző kérdéssoron végigmenni. Teljesen felesleges időt tölteni teljes feladatsorokkal, ha meg tudjuk határozni, mik az erősségek és mik a gyenge pontok. Erősség lesz az a típusú feladat, melyet könnyedén, játszva megold a tanuló, nem érdekes a körítés, a feladat szövege sem. Jól ismeri a számolási metódust és álmából felkeltve is könnyűszerrel elvégzi azt. Gyengeség viszont, ahol sokat elidőz már az előkészületekkel is – többször átgondolva, hogyan fogjon bele vagy akár többször is nekikezdve a feladatnak. Ha nincsen a kisujjában a megoldás menete, akkor időt fog veszíteni a felvételin. Abból pedig mindenkinek ugyanannyi van.
Feladattípusok gyakorlása
Ha meghatároztuk, mely feldattípusok tartoznak a gyermek erősségei közé, tegyük őket félre és összpontosítsunk a nehezebbekre. A Kisiskola.hu anyagaiban típusonként, akár videós segítséggel megtalálhatóak a feladatok és egymás után, ismételve a metódust lehet őket gyakorolni. Minél többször, annál jobb. Észre fogjuk venni, hogy egyre könnyebben mennek, gyorsabban halad a megoldással a gyerkőc és szépen lassan átkerülhet majd ez a típus is az erősségek közé. Így haladva a feladattípusokon nem érheti majd meglepetés a felvételin és az idővel sem fog hadilábon állni. Néha azért vegyünk elő egyet-egyet az “erősségek” halmazából is, csak a sikerélmény vagy a móka kedvéért.
Azok a fránya szivatós feladatok
Vannak bizonyos feladattípusok, melyekkel a legtöbb gyereknek meggyűlik a baja. Ezeket is érdemes külön kezelni a többiektől. A legjobb módszer, ha kinyomtatunk neki ilyenkor egy pár feladatot és megcsináltatjuk vele. A megoldó kulcs alapján ellenőrizzük, majd átbeszéljük azokat a részeket, melyeket nem ért, megkeressük a hibák forrását. Ezeket a feladatokat újra elvégeztetjük vele és megnézzük az eredményét a tanulási módszernek. Ha minden jól megy, a végére nem fog majd ki rajta egyetlen beugratós kérdés sem.
Fogalmak, fránya fogalmak
A fogalom-tanulás pontosan olyan bosszantó, száraz, unalmas dolog, mint a szótanulás a nyelvben vagy évszámok bemagolása töriből. Mégis fontos része a matematika tudásnak és nagyon nagy magabiztosságot fog jelenteni a felvételin az ismerete. Ha észrevesszük, hogy egy feladatban zavarja a gyereket, hogy nem ért pontosan mindent, akkor azon dolgozni kell. Elég egy kis zavar abban az egyébként is stresszes helyzetben és a bizonytalanság lehet úrrá a diákon.
A Kisiskola fogalomtárában megtalálsz minden fontos matematikai definíciót, melyek ismerete elképesztő magabiztosságot fog adni nektek.
Összefoglalva tehát sokkal jobb tanulási módszerek vannak az előző évek feladatsorainak megoldásánál. Tudásfelmérés, feladattípusonkénti bontás és gyakorlás, fogalmak memorizálása és sok-sok tematizált gyakorlás. Ha szeretnéd, hogy gyermeked könnyedén vegye ezt az akadályt, kukkants bele a Kisiskola nyolcadikosok számára összeállított csomagjába. Segítségével a matektanárra szánt összegek töredékéért lehet tiéd a sikeres matematika felvételi receptje.